Κυριακή, 27 Μαΐου 2012

Πειραματικές έρευνες

ή αλλιώς σουρεαλιστικά παιχνίδια


Το αίνιγμα μιας μέρας - Giorgio de Chirico (1914)




























Σχετικά με τις ανορθολογικές δυνατότητες διείσδυσης και προσανατολισμού μέσα σε έναν πίνακα: Τζόρτζιο ντε Κίρικο: Το αίνιγμα μιας ημέρας 


Ερωτήσεις

1. Πού είναι η θάλασσα;
2. Πού θα μπορούσε να εμφανιστεί ένα φάντασμα;
3. Πού θα μπορούσε να εμφανιστεί ένας ελέφαντας;
4. Πού θα μπορούσε να εμφανιστεί ένας πελαργός;
5. Περιγράψτε το τοπίο που περιβάλλει την πόλη
6. Πού θα μπορούσε να βρει κανείς νερό;
7. Σε ποιο μέρος θα έκανε έρωτα;
8. Σε ποιο μέρος θα αυνανιζόταν;
9. Πού θα αφόδευε;
10. Φτάνοντας στην πλατεία, ποιον θα επισκεπτόσασταν πρώτον;
11. Ποιον απεικονίζει το άγαλμα;
12. Τι ώρα είναι;
13. Ποιο είναι το πρώτο άτομο που θα έρθει στην πλατεία; Από πού θα έρθει; Πώς θα είναι; Τι θα έρθει να κάνει;
14. Πώς φαντάζεστε το άγαλμα της συζύγου του ανθρώπου που απεικονίζεται στην πλατεία;
15. Ποια διαφημιστική επιγραφή θα βάζατε στο κεντρικό κτίριο της αριστερής πλευράς;

Απαντήσεις

Tristan Tzara

1. 12 χιλιόμετρα πίσω από τις καμινάδες
2. Αριστερά, στο πέρασμα που βρίσκεται ανάμεσα στα δυο κτίρια
3. Ανάμεσα στις δύο καμινάδες, προχωρώντας προς το άγαλμα
4. Στην κάτω δεξιά γωνία του πίνακα, προχωρώντας προς το βάθρο και, παρόλο που θα βρίσκεται στη σκιά, θα ακινητοποιηθεί ξαφνικά εντελώς και θα είναι το ίδιο λευκός με το άγαλμα
5. Παρατημένα αμπέλια, κρεμάλες άτακτα βαλμένες και σε ορισμένα σημεία, χαλίκια σε σήμα αυγών χελιδονιού. Ένα χαλί από νεκρές πεταλούδες ξεκινάει από τη θάλασσα σε ευθεία γραμμή και καταλήγει ανάμεσα στις καμινάδες. Το ραντίζουν με κόκκινο κρασί και με περιττώματα κατσικιών
6. Πουθενά
7. Επειδή ο πίνακας είναι τυφλός, θα έκανε κανείς έρωτα στο φως του ήλιου
8. Γυρίζοντας την πλάτη στον πίνακα
9. Πάνω στο χαλίκι αριστερά
10. Θα πήγαινα να βεβαιωθώ αν τα δυο πρόσωπα είναι πραγματικά
11. Έναν περίφημο εφευρέτη από τον χώρο της αρτοποιίας
12. Πολική ημέρα
13. Ο Βίκτωρ Ουγκώ, ντυμένος κοριτσάκι και παίζοντας τσέρκι, εμφανίζεται στη στέγη του δεύτερου κτιρίου αριστερά, προχωρεί κατά μήκος του, εξαφανίζεται πίσω του και ξαναεμφανίζεται στον φεγγίτη φωνάζοντας "Κούκου"
14. Θα ήταν φτιαγμένη από άσπρο τυρί, όρθια, γυμνή, πίσω από το άγαλμα του συζύγου της και θα κοιτούσε προς την ίδια κατεύθυνση. Καθώς το τυρί θα έλιωνε, θα της έδινε μια φριχτή όψη και όταν θα έλιωνε εντελώς, το άγαλμα της γυναίκας θα έπαιρνε τη μορφή ενός αποικιακού καπέλου που πάνω του θα είχε πέσει πολλή βροχή
15. "BOVRIL" ή "BOULODROME"


"Πειραματικές Έρευνες" (περιοδικό Le surrealisme au service de la Revolution, τεύχος 6, 15 Μαΐου 1933)

*Πρόκειται για συλλογικές δραστηριότητες - η ομάδα συγκεντρώνεται τις περισσότερες φορές στο σπίτι του Μπρετόν - οι απαντήσεις δίνονται  με αυτόματο τρόπο κι επομένως στηρίζονται στην έννοια του τυχαίου. Αλλά έχουν και μια άλλη διάσταση που τις κάνει να μοιάζουν με τις έρευνες και γι' αυτό έχουν μια ετερόκλητη όψη, που είναι μεταβατική ανάμεσα στο παιχνίδι και την έρευνα. Το κάθε μέλος απαντάει σε μια σειρά ερωτήσεων που αφορούν την επέμβαση του ανορθολογικού σε έναν συγκεκριμένο τομέα.